poniedziałek, 17 maja 2021

Co się wydarzyło i czym to się objawia...

 




Dzisiejszy post rozpoczynam nagłówkiem pierwszego wpisu, jaki pojawił się na Pokrewnych duszach. To już 5 lat!!! 🎂🎂🎂🎂🎂


Co się wydarzyło przez ten czas? Spróbuję wyliczyć z grubsza:

  • 506 postów nie licząc dzisiejszego
  • spotkałam wiele pokrewnych dusz
  • wśród nich znalazłam bliską przyjaźń i serdeczne znajomości
  • razem z Michałem Fijałkowskim, który prowadzi blog Dom Echa/Echo Lodge, przeprowadziliśmy wiele poszukiwań bibliograficznych, w Internecie oraz w stołecznych bibliotekach, dotyczących tłumaczy książek Maud i nie tylko
  • ... przedreptaliśmy warszawskie ulice szukając śladów polskich wydawców książek Maud
  • pojechałam na Wyspę Księcia Edwarda, a czas na niej spędziłam w najlepszym towarzystwie jakie można sobie na taką wyprawę wymarzyć
  • odbyłam kilka montgomeriańskich spotkań z młodzieżą szkolną - w ich trakcie przekonałam się na własne oczy i uszy, jak wielkie grono sympatyków proza Maud zdobywa w kolejnych pokoleniach czytelników i jak ważny jest w tym udział ich wspaniałych i kreatywnych nauczycieli języka polskiego
  • moja kolekcja różnej maści tytułów twórczości Maud i związanych z nią opracowań rozrosła się do ponad trzystu sztuk, z czego przedwojennych polskich wydań mam 27 - moje oczko w głowie!
  • do tego niewielki zbiór takich dziwnych rzeczy, jak plakat teatralny Ani z Zielonego Wzgórza z 1979 roku
  • miałam / mam zaszczyt wziąć udział w takich projektach jak np. Polskie Avonlea czy Wakacyjne Czytanie L. M. Montgomery
  • miałam przyjemność korespondowania z kilkoma osobami, które przygotowywały różnego rodzaju prace dyplomowe i korzystały z moich materiałów
  • zdarzyło się też kilka wymian wiadomości z antykwariuszami, w których ustalaliśmy szczegóły niektórych wydań
  • blog doczekał się także kilku cytowań w literaturze fachowej
  • ... i generalnie nadał nową jakość mojej codzienności :)


Dziękuję wszystkim moim Czytelnikom za obecność, komentarze i odwiedziny, serdeczność i wsparcie. Jesteście moją wielką motywacją dla dalszej pracy.


A teraz - na dowód tego, jak głęboka jest moja zwariowana pasja, pokażę Wam pewien kolejny nabytek w kolekcji przedwojennych wydań. Już dość dawno go upolowałam, a teraz trafia się najlepsza okazja, by go przedstawić. Jeden egzemplarz Ani na uniwersytecie z Wydawnictwa Retor (antydatowany rok wydania: 1931) mam już od dawna. Oto on, już kilka razy pokazywałam go na blogu. Przyjrzyjcie się grzbietowi tego egzemplarza:






Kilka miesięcy temu trafiłam na ofertę tego tytułu, ale w innej odsłonie! Dziękowałam niebiosom, że nikt mi nie sprzątnął go sprzed nosa:





Widzicie różnice? To, że kolorystyka w nieco innej gamie barw i odcieni, to nic. Grzbiet, moi drodzy! Kolor - tym razem biały, zdobienia i krój czcionki inny! Żeby było ciekawiej - owe zdobienia i krój liter są takie same, jak w przypadku Wymarzonego domu Ani, który ukazał się w tym samym wydawnictwie, także w 1931.





Tak, przyznaję, kupiłam ten egzemplarz ze względu na inny grzbiet... 





4 komentarze:

  1. Gratulacje! Kolejnych lat blogowania pełnych pasji i interesujących wyzwań związanych z twórczością Lucy M. Montgomery.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję z całego serca! :) Jestem przekonana, że pomysłów i materiałów do badań nie braknie jeszcze długo ;).
      Serdeczności!

      Usuń
  2. Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin dla wspaniałego bloga i oczywiście dla pomysłodawczyni:-) Gratulacje, Agnieszko, za wytrwałość, nieustającą kreatywność i chęć poszerzania swojej wiedzy na temat montgomeriańskiego świata. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Michale, za te ciepłe słowa z całego serca. Za inspiracje i współpracę nad tyloma wspólnymi tematami naszych blogów :)

      Usuń