środa, 5 kwietnia 2017

"Ania z Zielonego Wzgórza" w bibliotekach

   W kwartalniku Polskie Archiwum Psychologji, który ukazał się na przełomie lat 1933/34 opublikowano obszerny artykuł Barbary Grosglikowej zatytułowany "Przyczynki do badań czytelnictwa dzieci i młodzieży". W opracowaniu tym kilka razy wymieniana jest Ania z Zielonego Wzgórza. Autorka artykułu przywołuje w nim m.in. wyniki ankiet dotyczących wyborów młodych czytelników przeprowadzonych przez zagranicznych badaczy - Lewisa Termana, B. Weber i Carletona Washburne'a:






Następnie przytoczone zostały zestawienia najczęściej czytanych książek w dwóch warszawskich bibliotekach przeznaczonych dla dzieci i młodzieży: Bibljotece Wzorowej dla Dzieci oraz Bibljotece V Towarzystwa Bibljotek dla Dzieci. Wśród najczęściej wypożyczanych tytułów pojawia się właśnie Ania z Zielonego Wzgórza:








Bibljoteka Wzorowa dla Dzieci przy ul. Grójeckiej 93 w Warszawie
(zdj.: ze zbiorów Mazowieckiej Biblioteki Cyfrowej)




  • CBN Polona
  • Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/docmetadata?id=6264)

2 komentarze:

  1. W moich młodzieńczych czasach biblioteka także zajmowała kluczowe miejsce w poznawaniu twórczości Maud. Zwłaszcza zbiorów opowiadań wydanych przez Novus Orbis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również poznawałam te opowiadania Maud ze zbiorów bibliotecznych. Własne miałam tylko opowiadania z cyklu o Ani. Dzisiaj moje nabytki na montgomeriańskich półkach to już biblioteka sama w sobie ;) - ale jeszcze nie mam kompletnych serii wydawniczych.

    OdpowiedzUsuń