W opracowaniu Barbary Wachowicz "L. M. Montgomery: at home in Poland", opublikowanym w 1987 roku w Canadian Children Literature, natknęłam się na wzmiankę o artykule Jerzego Wyszomirskiego "Ania z Zielonego Wzgórza", który ukazał się 11 stycznia 1948 roku w Tygodniu. Ilustrowanym piśmie tygodniowym. Udało mi się kupić ten archiwalny numer i w dzisiejszym, dwusetnym już wpisie, zapraszam Was do jego lektury:
Podczas powstania warszawskiego przebywałem w ciągu tygodnia w pewnej
wielkiej kamienicy, gdzie się zgromadziło, dużo ludzi, zapędzonych tu
przypadkiem; między innymi znalazło się dwóch uczonych: jeden biolog i profesor
uniwersytetu, drugi filozof. Obydwóch znałem nie tylko z ich książek, ale i
osobiście, z bliska. Uważałem ich, na podstawie tej podwójnej znajomości za
ludzi bardzo trzeźwych, realistów w całym znaczeniu słowa. Zwłaszcza biolog był
taki, niewątpliwie sama dziedzina wiedzy, którą uprawiał, już go musiała urobić
na pozytywistę, bodaj na materialistę. Filozof również patrzył praktycznie na
życie; z usposobienia był podobny do Kartezjusza, tj. szukał jedynie, prawdy,
którą widział w rzeczywistości; zwalczał przeto wszelakie mrzonki i mgławice;
nieraz zatrącał jak gdyby o nietzcheanizm, albowiem wielbił wolę mocy i czynu,
i nieraz powtarzać zwykł słowa Mon- taigne’a o tym, że filozofować – to znaczy
uczyć się umierać, a więc być przygotowanym na wszystko. Obydwaj stanowili typ
uczonych, o których powiedziałby Mickiewicz, że widzą świat w proszku, w każdej
gwiazd iskierce, nie chcą oglądać cudów i wolą patrzeć w mózg niż w serce.
Proszę z tego nie wnosić, jakoby to byli ludzie niesympatyczni, a mój stosunek
do nich ujemny. Przeciwnie: ceniłem ich i szanowałem jako ludzi z charakterem i
dużą wiedzą, wiernych swoim przekonaniom i poglądom.
Ich zachowanie się w kamienicy podczas owego tygodnia, kiedy mogłem
przestawać z nimi w warunkach bardzo niecodziennych, uderzyło mię jak zagadka
psychologiczna. Ci rozsądni, krytyczni, rzeczowi ludzie popadli w najgłębsze
przygnębienie i zobojętnienie; chwycił -ich natychmiast upadek ducha równy
ostatecznemu zwątpieniu i rozpaczy. Mówiąc językiem tłumu – załamali się
całkowicie. Filozof powtarzał w natręctwie myśli, bliskim psychozie – pamiętam
dobrze – wciąż te same słowa: „Jesteśmy na tonącym okręcie: tu trzeba księdza;
jak to źle, że nie ma księdza miedzy nami“. Biolog krążył dookoła podwórza pod
murami oficyn, jak pantera w klatce, i gdy się ktoś do niego zbliżał, podnosił
rękę i szeptał:. ,,Cicho, cicho, na litość boską, cicho“ – jak gdyby wątłe
słowa ludzkie mogły być gromem, który dosłyszą Niemcy i spadną bombami na naszą
kamienicę. Młodzi chłopcy, których tam było pełno, pokazywali sobie biologa, a
potem z uśmiechem robili palcem kółko na czole.
Ci chłopcy i rówieśne im dziewczęta – byli zadziwiającym
przeciwstawieniem, cudownym – powiedziałbym — wspaniałym, heroicznym kontrastem
dwóch uczonych, którzy pół życia strawili na szukaniu realnej prawdy. Byli
zdumiewająco przytomni, zaradni, czynni, ogarniający w lot każdą nową sytuację,
przemyślni, praktyczni, doskonale wyrobieni, a przy tym oddychający wiarą i
nadzieją. Gdybym miał w dwóch słowach określić jednych i drugich — uczonych i
tych młodych, powiedziałbym: pozytywizm i romantyzm, trzeźwość i zapał. Nie
chciałbym znowu zostać zrozumiany w tym sensie, ze potępiam pozytywizm życiowy,
a sławię romantyzm, który niejednokrotnie składał dowody swej szkodliwości.
Sławić chciałbym ich syntezę; chciałbym, za starym Prusem, żeby człowiek, skoro
mu natura dała mózg i serce, rozwijał w sobie obydwie te władze ducha
harmonijnie; chciałbym, żeby były prawdą słowa tegoż Prusa: trzeba, chodząc
mocno po ziemi, wznosić głowę do| nieba. A co się tyczy wzmiankowanych kontrastów,
nieraz spostrzegałem w życiu, że tzw. realiści tracą głowę w pewnych
okolicznościach, a tzw. marzyciele, romantycy czy idealiści odnajdują ją tam,
gdzieby się nikt po nich tego nie spodziewał.
Ukazanie się nareszcie w trzecim roku powojennym dziewiątego wydania
polskiego „Ani z Zielonego Wzgórza“ pani Montgomery – powitałem jako jedną z
najpiękniejszych książek dla młodzieży, przede wszystkim dla dziewcząt, niosącą
naukę „romantyzmu praktycznego“. Jest to książka kanadyjska. Pochodzi z kraju,
gdzie wśród przyrody, jak gdyby jeszcze pierwotnej, żyją ludzie bardzo
cywilizowani i kulturalni: dawna; przedwojenna statystyka wykazywała, że w
Kanadzie, na niespełna dziesięć milionów mieszkańców było ponad 30 tysięcy
szkół powszechnych i średnich z dwoma i pół milionami uczniów, tudzież 23
uniwersytety z czterdziestu pięciu tysiącami słuchaczów. Kanadę znamy z książek
Curwooda, Londona, z ożywczych opowieści Indianina Grey Owla, który przed wojna
stawał się u nas coraz bardziej popularny. Ania Shirley jest dzieckiem tego
kraju i być może – typowym „syntetycznym" dziecięciem surowej lecz pięknej
przyrody i uczciwej, rzetelnej kultury.
Dużo o tej książce i jej bohaterce możnaby pisać. Ale raczej należy ją
przeczytać, zwłaszcza w dzisiejszych powojennych czasach, gdy człowiek dla
człowieka nazbyt często bywa wilkiem. Zamiast, się rozpisywać, wypunktujmy te
wątki, elementy czy wartości książki, które są wysoce pedagogiczne a jednocześnie
wolne od moralizatorstwa, przemawiające do czytelnika tylko swoją prawdą
życiową, realizmem i artyzmem opisów i akcji, bardzo nieskomplikowanej, a mimo
to .niezmiernie zajmującej:
1. Ania jest sierotą, dzieckiem bezdomnym, wychowującym
się w przytułku i wśród ludzi obcych, nieraz niedobrych, a jednak nie tylko się
nie marnuje, lecz przeciwnie – doskonali się.
2. Dzieje się tak dlatego, że: po pierwsze – ma charakter,
a po drugie trafia wreszcie na ludzi dobrych, których nie brak na świecie. Tymi
ludźmi jest rodzeństwo starych Cutbertów. Są to ludzie prości, surowi – i jak
gdyby „niezupełni“ fizjologicznie i psychologicznie, nie wypełnili bowiem
jednego z przeznaczeń ludzkich na ziemi: Maryla Cutbert jest starą panną, brat
jej Mateusz – starym kawalerem. A tym przeznaczeniem człowieka jest założyć rodzinę
i mieć dzieci: trzeba bowiem żyć dla kogoś.
3. Zaczyna się oddziaływanie wzajemne Ani na Cutbertów i
Cutbertów na Anię. Powstaje, jakbyśmy uczenie powiedzieli, wiele „problemów” i „procesów“:
zagadnienie środowiska, metody wychowawczej, kształcenia charakteru, rozwoju
jednostki, jej uczuć osobistych, społecznych, moralnych, religijnych,
humanitarnych itp. – i, o dziwo! – zagadnienie humoru jako doniosłego czynnika twórczego w życiu. Ale humoru w tym
znaczeniu, jakie mu nadał jeden z dobrych psychologów, staruszek Hőffding,
pouczający, że humor jest potwierdzeniem życia, jedyną praktyczną filozofią,
która, obok „filozofii heroicznej“, zdolna jest przezwyciężyć powszedniość
istnienia. Mamy wciąż w Ani całą wielką analizę człowieczeństwa, przeprowadzoną
powieściowo, obrazowo – nie teoretycznie.
4. Ania jest romantyczna, Cutbertowie – pozytywistyczni.
Następuje przenikanie się dwóch światopoglądów, dwóch różnych postaw życiowych.
Okazuje się w praktyce, że romantyzm bywa nie tylko ozdobą życia i jego poezją:
jest również dźwignią życia, bodźcem do czynów, tworzycielem ideałów, dla
których warto żyć i poświęcić się. Romantyzm, pojęty praktycznie, nie jako
chimera, oderwana od życia, lecz jako „idée créatrice“ (jakby powiedział
Bergson), jako „elan vital“ czyli duchowy płomień życia, jako „entelechia"
arystotelesowska tj. energia kinetyczna, kształtująca materię – taki romantyzm sprawia,
iż „życie jest piękne”, jak szepce Ania w zachwycie, zamykając okres swej
młodzieńczości. A młodzieńczość – doba „burz i naporu“ – to, jak wiadomo od
dawna, rzeźbiarka co wykuwa żywot cały.
Jerzy
Wyszomirski
Pierwsze powojenne wydanie Ani z Zielonego Wzgórza
(M. Arct i Dom Książki Polskiej, Wrocław, 1947)
(M. Arct i Dom Książki Polskiej, Wrocław, 1947)
- zachowałam oryginalną pisownię i styl
Wobec tego śmiało pozwalajmy sobie na marzenia :)
OdpowiedzUsuńŚmiało i bez ograniczeń - abyśmy mieli solidną "dźwignię życia" :)
UsuńI w taki oto sposób połączone zostały rozdzielone dotąd odwiecznym sporem romantyzm z pozytywizmem;)
OdpowiedzUsuńA wystarczyła do tego jedna ponadczasowa książka :)
UsuńCiekawy artykuł, choć dla mnie trochę filozoficzny. Ja bardziej widzę Anię jako traktat o miłości i konsekwencji jej braku lub nie. I tu dostrzegam jej siłę. Rodzeństwo Maryla i Mateusz nie byli niczemu winni, że taki spotykał ich los, zanim nie przybyła do nich Ania. Życie bez bratnich dusz jest przykre i róbmy wszystko, aby je mieć i szukać. A jeśli ich nie spotykamy, to może należy coś zmienić w naszym życiu. Więcej dawać, niż brać. Pozdrawiam wszystkie pokrewne dusze.
OdpowiedzUsuńPieknie to ująłeś - "Anuia" traktatem...
Usuń